Tak jak z powierzchni słońca wznoszą się promienie jasności, tak z naszej planety wyrasta roślinność o wielkiej rozmaitości, w której miejsce szczególne zajmują drzewa. W ich cieniu odbywa się cała reszta istnienia – skały, wody oraz żywe istoty. Choć niekoniecznie tak musi być, sądzi się, że koroną wszystkich stworzeń jest człowiek. Podobnie myśli się o drzewach – że są ukoronowaniem świata roślin. To drzewo stanowi filar naszego naturalnego krajobrazu, a również – jak dobry, starszy brat – jest gotowe nas chronić, wspierać i służyć w potrzebie. A choćby tylko olśniewać swym pięknem i rozmaitością. Ta wspólnota ludzi i drzew, czyli one i my, oraz wszystkie elementy świata, składają się na theatrum fotografii, która jest najprawdziwszym świadectwem rzeczywistości widzialnej.
Wyobraźmy sobie, że wewnątrz tego kosmosu czuwa obiektyw kamery Jakuba Pajewskiego, aby w sprzyjającej chwili zatrzymać i zademonstrować cząstkę tajemnicy wszelkiego istnienia. Te cząstki są niezliczone. Unieruchomione w fotograficznym obrazie wabią nas ku sobie, byśmy tę tajemnicę przeżyli.
Drzewa są nieruchome, bo zakorzenione w swym miejscu. Najwyżej wiatr może im potargać fryzury, wyłamać martwe odrosty lub wykołysać. Ale drzewa nie tańczą. Zostawiają to nam, swoim młodszym braciom i siostrom – kobietom, mężczyznom i dzieciom, oddającym się czarowi rytmu i ruchu. Tańcząc między drzewami, jak w ogóle w całej naturze, czynimy to także w imieniu rzeczy, które tego robić nie mogą. Ale w końcu i jedno, i drugie zostaje zrównane przez fotografię. Wszystko zastyga. Zarówno para tańczących, jak i drzewa na tle których uprawiają swój ceremoniał. Zastygają i tak będzie to już trwać na zawsze. Na wieczność. A przynajmniej na tak długo, jak długo będziemy mieć ten obraz i wszystkie inne obrazy w pamięci.
Henryk Waniek
Jakub Pajewski
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1986 roku.
Członek koalicji fotografów „Latarnik”; autor plakatów teatralnych (Wierszalin, Teatr Powszechny w Warszawie); fotosista filmowy.
Wystawiał swoje prace w Polsce i Francji. Ważniejsze publikacje: „Kuchnia najlepsza pod słońcem” Dom&Wnętrze, 2004 „France Pologne Aller-Retour” Surfaces sensibles 2006, „W górach Izerskich zawsze jest pięknie” BWA Jelenia Góra, 2007, „Hotel pod Aniołem” Artman Studio 2008, “Moniuszko w kuchni” Teatra Wielki-Opera Narodowa 2019, “En dansant avec les arbres” L’Evenement Photographique #1 2020.
Antoni Rząsa Gallery
ul. Bogdańskiego 16a, Zakopane,
tel. +48 18 206 69 69, kom. + 48 695 482 204
It’s best to call us before you come to make sure we are there.
We’re looking forward to seeing you.
The website was created with the financial support of the Zakopane City Hall
Rok Antoniego Rząsy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury